Innan amigurumi uppfanns…

… stickade man stickedockor! mönstret kan varieras på många olika sätt.

8 responses to this post.

  1. Posted by sara nordén on 11 januari, 2011 at 18:17

    En sån hade jag!

    Svara

  2. Tackar för detta klassiska mönster. I helgen blev det två; korte Knut och långa Bettan. Bildbevis finns: http://handarbete.appelklyftig.com/#post106

    Svara

    • Sjukt snygga! Gillar att du gjort om mönstret själv. När handarbete är som bäst kommer någon på en smart idé och delar med sig och nån annan tar vid och utvecklar och delar med sig i sin tur!

      Svara

  3. Dessa har jag gjort massor av – en gång i tiden – för mycket länge sedan… Vad tiden går!

    Svara

  4. Posted by Ippa on 18 juli, 2011 at 02:18

    … Så tvingade man barnen att sticka sånna här i syslöjden!
    Usch! vad jobbiga de var att sticka. i dag känns det som om man hade gjort det på en kvart..

    Svara

    • Hm, måste finnas så många bättre och mer inspirerande sätt att ordna textilundervisning… Verkar finnas många skräckexempel på hur det kan gå till.

      Svara

    • Posted by Malena on 25 juli, 2011 at 17:53

      Jag är född 1969, så det bör ha varit ca 10 år senare jag stickade en sådan i slöjden. Det hade varit kul att ha kvar och jämföra med de spetssjalar jag stickat efter engelska mönster 😉 På dotterns skola fick de välja om de ville sticka, hon i sjuan stickade pulsvärmare 🙂 Hon i femman ville sticka halsdukar, det blev en till sig själv och en till pappa. Mamma (jag) får vackert sticka själv om jag vill ha något.

      Svara

Lämna en kommentar