Virkad påse

Snabbt projekt! virkad påse!

2 responses to this post.

  1. Hittade just hit, för att sidans idé är ju till en början genial, men ju mer jag scrollar runt desto mer fundersam blir jag… Hur är det med upphovsrätten till dessa mönster? Hittar ingenstans länkar med designernamn eller källa? Inget av mönstren är SÅ gammalt att detta inte skulle behövas… Är ju synd att något som så tydligt vill dela med sig av hantverksglädje är så uppenbart olagligt… Jag har läst på rätt mycket om just upphovsrätt kring handarbetsmönster för att själv kunna driva ett stort forum för hantverksintresserade, så jag vet vad jag skriver om här. Det bekymrar mig.

    Svara

    • Hej! Så här svarade jag en annan läsare som hade en liknande fundering: ”Min tanke med den här sidan är att glädja andra, att hylla svunna trender och modenycker, att främja handarbete och kreativitet och att visa på kvinnors skicklighet i hantverk och mönsterkonstruktion. De mönster som jag publicerar är från 60- och 70-talet och fanns ursprungligen i veckotidningar, handarbetstidskrifter och till försäljning styckevis i garnbutiker. Det finns i dag inget sätt att köpa dessa mönster så att upphovsmännen kan få betalt. Det handlar om mönster som andra stick- och virkintresserade har lämnat efter sig eller tröttnat på och därför lämnat in på loppisar. I stället för att en person köper det för en femma och använder något enstaka mönster lägger jag ut dem här för att så många som möjligt ska kunna ta del av dem och glädjas över dem. De benvärmare, bebisfiltar och bikinis som eventuellt blir till som en konsekvens av detta kan förhoppningsvis glädja ännu fler! God stickglädje!”

      Svara

Lämna en kommentar